Jedna z největších telekomunikačních družic, která byla kdy postavená v Evropě, je připravena poskytovat vysokorychlostní datové služby pro komerční letectví, stejně jako zajišťovat konektivitu v nedostatečně pokrytých oblastech a pomoci tak vytvořit digitální rovnoprávnost.
Družice SES-17, kterou postavila Thales Alenia Space, uvádí do praxe některé špičkové inovace, které byly vyvinuté v rámci programu ESA ARTES (Advanced Research in Telecommunication Systems). Jeho cílem je podpořit evropský kosmický průmysl na vysoce konkurenčním globálním telekomunikačním trhu.
Srdcem vysokorychlostního „přepínače na obloze“ je digitální transparentní procesor vyvinutý firmou Thales Alenia Space za podpory francouzské kosmické agentury CNES a ESA. Jednotku lze plně přeprogramovat během pobytu na oběžné dráze, takže je možné například zajistit předávání signálu mezi lidmi na palubách různých pohybujících se letadel.
SES-17 bude mít přibližně 200 uživatelských paprsků, které mohou být kdykoliv vzájemně v jakémkoliv okamžiku propojeny. Toto ve spojení se schopností dynamické změny síly a frekvence vysílání jakéhokoliv paprsku znamená, že družice může být adaptována na potřeby zákazníků SES kdykoliv v reálném čase.
Náročná mise je možná jen díky novátorskému chladicímu systému, který byl vyvinutý v rámci průmyslem iniciovaného partnerského projektu Spacebus Neo. Systém je první mechanicky čerpanou chladicí smyčkou využitou na velkých telekomunikačních družicích.
Program Spacebus Neo je partnerským projektem mezi výrobcem družice Thales Alenia Space, ESA a francouzskou agenturou CNES.
Projekt obsahuje kompletní systémy pro řízení družice a pozemních síťových zdrojů, což je klíčový aspekt příští generace družic s vysokým datovým průtokem. Umožňuje překonfiguraci palubního vybavení, které se tak v reálném čase adaptuje na potřeby uživatelů.
SES-17 je třetí družicí Spacebus Neo. Vypuštěna bude společně se satelitem Syracuse 4, což je další zařízení vycházející z platformy Spacebus Neo, na raketě Ariane 5.
Program ESA Neosat se skládá jednak ze Spacebus Neo realizovaného společností Thales Alenia Space a jednak Eurostar Neo, který uskutečňuje Airbus. Pokrývá nejen vývoj, ale také orbitální ověření nové produktové řady družic pro obě firmy. To dovolí evropskému kosmickému průmyslu dodat konkurenceschopné družice pro globální trh s komunikačními satelity.
Evropský průmysl dosud šesti provozovatelům družic prodal 15 satelitů Neosat, což představuje mimořádnou návratnost investic průmyslu i podílejících se států.
Další informace jsou k dispozici na portálu Evropské kosmické agentury (ESA).