Mise Artemis proletěla kolem Měsíce

Sdílet:


Dnes ve 13:44 h středoevropského času (12:44 h GMT) kosmická loď Orion na misi Artemis I zažehla svůj hlavní motor na Evropském servisním modulu (European Service Module, ESM), aby uskutečnila průlet kolem Měsíce. Stalo se tak jen pět dní po startu z Kennedyho kosmického střediska na Floridě.

Pro loď Orion zajišťuje veškerou podporu právě modul ESM: je vybavený pohonným systémem, řízením teploty, dodávkou elektrické energie, stejně jako prostorem pro skladování pohonných látek, vody a vzduchu. První mise Artemis I je bezpilotní testovací let, který je zatěžkávací zkouškou systému před cestou astronautů na Měsíc.

Po vzletu 16. listopadu v 7:47 h středoevropského času (6:47 h GMT, 1:47 h času místního) roztáhl servisní modul své sedmimetrové panely slunečních baterií, které okamžitě začaly dodávat elektrickou energii. Kosmická loď Orion pak obdržela finální „nakopnutí“ od druhého stupně rakety SLS a vydala se na pětidenní přelet k Měsíci.

Dnes byl klíčový moment pro týmy NASA a ESA, které řídí misi Orionu. A to proto, že jen o kousek výše než 130 km od lunárního povrchu hlavní motor Evropského servisního modulu – znovuvyužitý motor systému OMS (Orbital Maneuvering System) z kosmických raketoplánů, který je nyní na své dvacáté (!) misi – provedl 150 sekund trvající zážeh. Díky tomu mohla loď vstoupit na lunární oběžnou dráhu, přičemž pro snížení spotřeby pohonných látek využila gravitaci Měsíce.

„Mise nám zatím přináší jen absolutní radost,“ konstatuje programový manažer pro Evropský servisní modul v ESA Philippe Deloo. „Tisíce prvků uvnitř modulu pracují bezvadně přesně tak, jak byly navrženy. Jde o důkaz úspěšné mezinárodní spolupráce a potvrzení síly evropského a amerického kosmického průmyslu.“

Řídicí centrum mise lodi Orion je v Johnsonově kosmickém středisku v Houstonu, přičemž evropští inženýři jsou dnem i nocí po ruce se znalostmi i těch nejmenších detailů servisního modulu. Ústředí vyhodnocování mise má ESA ve svém „technickém srdci“, kterým je středisko ESTEC (European Space Research and Technology Centre) v Nizozemsku. Zde jsou v non-stop režimu k dispozici specialisté, kteří mají přímé spojení s řídicím střediskem v Houstonu.

Cílem mise Artemis I je provést zatěžkávací zkoušku a realizovat co nejsložitější letový profil. Tím bude jak kosmická loď, tak její operátoři připraveni na lety s posádkou na palubě.

„Z operačního hlediska pracuje kosmická loď bezvadně. Navíc je radost vidět mezinárodní spolupráci na této misi s novými letovými pravidly,“ pokračuje Philippe Deloo. „Týmy na obou stranách Atlantiku ukazují neskutečnou úroveň znalostí a dovedností, stejně jako příkladné týmové práce, která dovede lidstvo na Měsíc.“

Uvnitř kabiny Orionu je několik experimentů, které mají za cíl vydláždit cestu pro let s astronauty. Mezi ně patří výzkum ESA zaznamenávající dávky radiace, které astronauti obdrží. Stejně jako třeba manekýn vyrobený německou organizací DLR (Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt e. V.), který testuje radiační vestu mající chránit astronauty během slunečních bouří.

Orion se nyní nachází na trajektorii směrem k Měsíci a oficiálně vstoupí na jeho oběžnou dráhu desátý den mise (25. listopadu). V tento den vykoná Evropský servisní modul manévr DRI (Distant Retrograde Insertion), kdy s pomocí motorů sníží rychlost Orionu a navede jej na dráhu kolem Měsíce.


Mise bude zakončena přistáním v Tichém oceánu v neděli 11. prosince. Navštivte blog ESA Orion (v angličtině) pro pravidelné a podrobné aktualizace.

Další informace jsou k dispozici na portálu Evropské kosmické agentury (ESA).

Rubriky