Raketový motor na tuhé pohonné látky Zefiro-40, který tvoří druhý stupeň rakety Vega-C, byl otestován hlavním kontraktorem projektu – firmou Avio at its Salto di Quirra – na zkušebním stavu na Sardinii (Itálie). Motor obsahuje vylepšenou konstrukci trysky, což je nezbytnou podmínkou pro návrat Vegy-C do provozu před koncem roku 2024.
První vyhodnocení dat po testu ukazuje, že se nová konstrukce trysky chovala během 94 sekund trvajícího zážehu dle očekávání a že došlo k nasimulování nominálních letových parametrů.
Motor Zefiro-40 je 7,6 m vysoký, přičemž nese přes 36 t pevných pohonných látek. Pro účely testu byl motor umístěný na horizontálním stavu. Zefiro-40 je vyvíjený a vyráběný firmou Avio v továrně Colleferro nedaleko Říma.
Druhý zkušební zážeh se připravuje na podzim, přičemž jeho cílem bude potvrdit data získaná při prvním. Technici firmy Avio projdou data z první zkoušky, aby mohli v říjnu uskutečnit druhou, která kvalifikuje motor Zefiro-40 k návratu do letového stavu z evropského kosmodromu ve Francouzské Guayaně před koncem roku 2024.
Od Vegy k raketě Vega-C
Vega-C je největším členem rodiny raket Vega. Původní Vega poprvé odstartovala v roce 2012 a letěla 21krát. Poslední let Vegy je plánovaný na letošní léto, poté model odejde do penze a nahradí jej Vega-C. Tato menší varianta Vega nevyužívá stupeň Zefiro-40.
ESA je zodpovědná za kvalifikaci systému Vega-C, stejně jako za nákup dopravních služeb pro evropské institucionální kosmické mise. Program Vega-C proběhl s účastí třinácti členských zemí ESA: Belgie, České republiky, Francie, Irska, Itálie, Německa, Nizozemska, Norska, Rakouska, Rumunska, Španělska, Švédska a Švýcarska. ESA je zodpovědná za kontrakty při vývoji Vegy-C, podporuje její vývoj a využití a poskytuje technickou podporu založenou na třiceti letech zkušeností.
Firma Avio je hlavním kontraktorem a konstruktérem raket Vega-C. Arianespace je poskytovatel kosmických dopravních služeb.
Další informace jsou k dispozici na portálu Evropské kosmické agentury (ESA).