Rada ESA připravila pódium pro větší diverzitu evropských služeb dopravy do vesmíru

Sdílet:


Rada ESA přijala rezoluci o evropských kosmických dopravních službách. To mj. umožňuje, aby na půdě ESA vyvinutá raketa Vega byla svým hlavním kontraktorem, firmou Avio, komercionalizována.

Rakety Vega rozšířily rodinu nosičů vyvinutých ESA po svém prvním letu v roce 2012 a o tři roky později zahájily komerční provoz. Silnější verze Vega-C s větším aerodynamickým krytem a nosností si odbyla svoji premiéru v roce 2022. Obě varianty vznikají v gesci hlavního kontraktora Avio a jsou provozované společností Arianespace.

„Členské státy ESA finalizují změny potřebné pro úpravu rámce využívání raket vyvinutých ESA, což umožní společnosti Avio stát se poskytovatelem služeb nosiče Vega,“ konstatuje ředitel kosmické dopravy v ESA Toni Tolker-Nielsen. „Díky dnešním rozhodnutím zajišťují členské státy ESA kontinuitu, zatímco umožňují firmě Avio od této chvíle prodávat dopravní služby rakety Vega.“

Nová rezoluce navazuje na dřívější rezoluci adoptovanou Radou ESA v Seville 6. listopadu 2023, která vyzývá členské státy ESA a generálního ředitele ESA k iniciaci aktivit vedoucích k využití nosičů vyvinutých ESA s cílem, aby se firma Avio stala co nejdříve operátorem a poskytovatelem kosmických dopravních služeb.

Arianespace a Avio se shodli, že Arianespace zůstane poskytovatelem dopravních služeb a operátorem nosičů Vega a Vega-C až do letu Vega 29 (VV29), který je plánovaný na čtvrtý kvartál roku 2025.

Pro lety Vega-C po misi VV29 bude zákazníkům, kteří již uzavřeli kontrakt se společností Arianespace, nabídnuta možnost přenést své kontrakty na firmu Avio, která bude novým poskytovatelem služeb a jediným operátorem nosiče Vega.

Arianespace se ve spolupráci s ArianeGroup primárně zaměří na Ariane 6, aby co nejlépe uspokojila potřeby zákazníků.

„Byl učiněn nový krok v implementaci rozhodnutí přijatého na kosmickém summitu v Seville: Arianespace uskuteční následujících šest misí nosiče Vega, pak předá jeho operace firmě Avio. Budeme spolupracovat s ESA a Avio, aby byl tento přechod co nejúspěšnější a v nejlepším zájmu našich zákazníků. Týmy Arianespace jsou ve startovních blocích a připraveny ve spojení s ArianeGroup na provoz a rychlý rozjezd nosiče Ariane 6,“ prohlásil ředitel Arianespace Stéphane Israël.

„Vítáme kroky podniknuté Evropskou kosmickou agenturou vedoucí k vývoji v sektoru kosmických raket v Evropě a jsme nadšení ze začátku komerčních aktivit nosiče Vega-C, které nabídneme s plným nadšením a odhodláním našim zákazníkům,“ doplňuje ředitel Avio Giulio Ranzo.

Aktuální rezoluce obsahuje definici toho, co představuje „evropskou kosmickou dopravní službu“. To je klíčové pro zajištění evropského nezávislého přístupu do vesmíru a bere v potaz státní příslušnost poskytovatele dopravní služby, stejně jako místo vývoje kosmického systému, jeho výroby nebo letových operací.

Rada ESA také povolila využití evropského kosmodromu ve Francouzské Guayaně ke startům čtyři mikro- a mininosičů evropských poskytovatelů služeb Isar Aerospace, MaiaSpace, PLD Space a Rocket Factory Augsburg (RFA).

Tato rozhodnutí vytvářejí podhoubí pro mnohem pestřejší evropské kosmické dopravní služby ve stále více konkurenčním prostředí.

Další informace jsou k dispozici na portálu Evropské kosmické agentury (ESA).

Rubriky