V návaznosti na RFI kampaň ze začátku roku 2024 nyní Ministerstvo dopravy České republiky iniciovalo formální Výzvu k podávání návrhů (Call for Proposals), ve která mohou české akademické, průmyslové a další subjekty navrhnout aktivity k realizaci na Mezinárodní kosmické stanici (ISS).
Vlastní CFP kampaň je administrována Evropskou kosmickou agenturou (ESA) a byla otevřena 16. 9. 2024 na ESA Star portálu (pozor, bez přihlášení není dostupné kompletní zadávací dokumtace). Termín pro odevzdání návrhů je posunut o 14 dní z původně 11. 11. 2024 v 13:00 našeho času (ne o půlnoci) na 25. 11. 2024 13:00.
Týden před otevřením Výzvy Ministerstvo dopravy uspořádalo Informační den. Během dopoledne účastníky seznámilo se záměrem a obsahem Výzvy, jejími omezeními, doporučeními, jak k ní přistupovat a kde se typicky dělají chyby (ESA má s podobnou výzvou zkušenosti ze Švédska a Polska). Odpoledne také bude příležitost konzultovat ideje se zaměstnanci ESA během cca desetiminutových face-to-face bloků.
Akce proběhla v angličtině, stejně jako CFP. Jsou k dispozici prezentace. Požádat o ně lze emailem na kim.johnson@mdcr.cz.
Location: Ministerstvo dopravy, nábřeží Ludvíka Svobody 12, Praha
Session | Time | Room |
Plenary morning session (mandatory) | 9:00-13:00 | Zasedací sál v suterénu |
Group A: 1-to-1 consultations (optional) | 14:00-17:00 | Jednací místnost v prvním patře |
Group B: 1-to-1 consultations (optional) | 14:00-17:00 | Malé kolegium v prvním patře |
Company presentations to plenary (if desired) | 14:00-17:00 | Zasedací sál v suterénu |
Company to company meetings (if desired) | 14:00-17:00 | Velké kolegium v prvním patře |
Program:
08:45 – 09:00 | Doors open | ||
09:00 – 09:05 | Introduction by Vaclav Kobera, Ondrej Rohlik (Czech delegation to ESA, Ministry of Transport) | ||
09:05 – 09:15 | Introduction and overview of the CFP (ESA CIC/HRE) | ||
09:15 – 10:40 | CfP Briefing Part (1/2) – Tender package, evaluation process, schedule (CIC, HRE on technical part of the proposal template) | ||
10:40 – 11:00 | Coffee Break | ||
11:00 – 12:30 | CfP Briefing Part (2/2) – How to write a good proposal (CIC, possibly specific parts to be added by HRE) | ||
12:30 – 13:00 | Q&A | ||
13:00 – 14:00 | Lunch break | ||
14:00 – 15:50 | Group A: face-to-face consultations | Group B: face-to-face consultations | Company presentations & meetings |
15:50 – 16:00 | Break | ||
16:00 – 17:00 | Group A: face-to-face consultations | Group B: face-to-face consultations | Company presentations & meetings |
About face-to-face consultations
- 2 ESA representatives in both Group A and Group B
- 2 parallel sessions, there is no difference in ESA representation in groups A and B, they have the same expertise
- You can ask questions and request additional information during this consultation
- 10 minutes max is foreseen
- 1 meeting per entity, not per submitted idea
- i. In case a (different) partner participates in the meeting, then it can be in a different meeting
- ii. Different research groups within the same university/institute are treated as different entities, so you can request a meeting by research group (likewise in other organizations)
- You can request your 10-minute consultation meeting by emailing BOTH kim.johnson@esa.int and ondrej.rohlik@md.gov.cz. Timeslots will be given on a first-come, first-served basis. Specify your preference for a time slot (as early as possible or as late as possible or no particular preference). The bookings can be seen via [EXCEL FILE LINK TO BE ADDED ON THE DAY AT 13:00]
- The schedule is subject to change depending on how the day goes. This might have a (small) influence on your booked timeslot
About company/institute presentation to the plenary
- In case you feel you have a particular technology, know-how, service (or similar) that could be useful for other participants and is relevant to this CFP, you can inform them in the afternoon
- 10 minutes max is foreseen
- You can ask for your 10-minute slot by emailing BOTH kim.johnson@esa.int and ondrej.rohlik@md.gov.cz, specifying what you wish to present. Timeslots will be given on a first-come, first-serve basis. Specify your preference for a time slot (as early as possible or as late as possible or no particular preference). The bookings can be seen via [EXCEL FILE LINK TO BE ADDED ON THE DAY AT 13:00]
About company-to-company meetings
- We provide a specific room for meetings between companies/institutes/etc. where you can gather and discuss as needed. Despite this can surely be done offsite, we feel this might be useful onsite for immediate exchanges between participants.
ESA delegation
- Mr. Stephane Combes
- Ms. Maria Dasi Espuig
- Ms. Emilienne Hepp
- Mr. Volker Koehne
- Mr. Alessandro De Simone
Na akci bylo nutno se registrovat (tlačítkem níže na stránce), registrovaní po akci obdrželi soubory s prezentacemi, budou-li k dispozici.
Kontakt na pořadatele: ondrej.rohlik@mdcr.cz, +420 736 105 259