Poslední testovací zážeh raketového motoru otevřel cestu ke startu nosiče Vega-C

Sdílet:


Přepracovaný motor Zefiro-40, který tvoří druhý stupeň rakety Vega-C, úspěšně prošel druhým zkušebním zážehem na testovacím stavu hlavního kontraktora, tedy společnosti Avio, na Sardinii. Druhý zážeh následoval po prvním v květnu 2024 a dokončil kvalifikační testy vylepšeného návrhu trysky motoru Zefiro-40.

Inženýři nyní analyzují chování motoru. První revize dat po zkoušce ovšem ukazuje, že nová sestava trysky a celého motoru pracovala tak, jak se očekávalo.

Zatímco první test v květnu proběhl s vyšším operačním tlakem a kratší dobou hoření, test druhý se uskutečnil s nižším operačním tlakem a delším hořením. Dva zkušební zážehy jsou standardní procedurou při přípravě motoru na tuhé pohonné látky na operační provoz, což dovoluje start rakety Vega-C před koncem roku 2024.

Zefiro-40 je 7,6 m vysoký motor, který obsahuje 36 t tuhé pohonné látky. Je jedním ze tří stupňů na tuhá pohonná paliva, které využívá raketa Vega-C. Pro potřeby tohoto testu byl motor instalovaný na horizontální zkušební lavici. Zefiro-40 je vyvinutý a vyráběný firmou Avio v továrně Colleferro nedaleko Říma.

Sborem raketě Vega, přivítejte Vegu-C

Vega-C je nejnovějším přírůstkem do univerzální rodiny raket Vega, která se specializuje na dopravu družic dálkového průzkumu Země na oběžnou dráhu. První raketa Vega odstartovala v roce 2012 a během následujících dvanácti let uskutečnila 22 misí. Při posledním startu 4. září 2024 dopravila na oběžnou dráhu třetí družici řady Sentinel 2.

Vega-C těží z historie raket Vega: má zajistit pro Evropu univerzální a nezávislý přístup do kosmického prostoru a doplnit rodinu raket Ariane. Tím Evropa získá schopnost dopravit jakoukoliv družici na jakoukoliv dráhu.

Vega-C se vyznačuje zvýšeným výkonem, větším objemem prostoru pro náklad a vyšší konkurenceschopností. Startuje ze stejné rampy jako původní Vega na evropském kosmodromu ve Francouzské Guayaně. Rozšiřuje evropskou autonomii ve vesmíru podporou možností nových misí. Skládá se ze dvou nových stupňů na tuhé pohonné látky, vylepšeného horního stupně a nového aerodynamického krytu, stejně jako nové pozemní infrastruktury.

ESA je zodpovědná za kvalifikaci vypouštěcího systému Vega-C a také za nákupy letových služeb pro evropské institucionální mise. Vývoj nosiče Vega-C podpořilo třináct členských států ESA: Belgie, Česká republika, Francie, Irsko, Itálie, Německo, Nizozemsko, Norsko, Rakousko, Rumunsko, Španělsko, Švédsko a Švýcarsko. ESA je také kontraktorem pro vývoj rakety Vega-C, přičemž podporuje její vývoj a využití. Navíc poskytuje technický dohled založený na třiceti letech zkušeností.

Firma Avio je hlavním kontraktorem a navíc zodpovídá za návrh raket Vega-C. Společnost Arianespace je poskytovatelem startovacích služeb pro příští vypuštění Vegy-C plánované na závěr letošního roku.

Další informace jsou k dispozici na portálu Evropské kosmické agentury (ESA).

Rubriky