Ariane 6 s novým horním stupněm Astris nabídne nové mise

Sdílet:


ESA rozšíří univerzálnost evropské rakety Ariane 6 přidáním horního stupně pojmenovaného Astris. Stane se tak díky kontraktu v hodnotě 90 mil. eur na jeho vývoj, který byl uzavřený s dodavatelem. Tím je společnost ArianeGroup. Kontrakt je součástí strategie ESA rozšířit kapacity Ariane 6 tak, aby pokryla širší paletu kosmických dopravních služeb.

Astris má plánovanou premiéru v polovině roku 2024 jako volitelný horní stupeň Ariane 6, přičemž bude připojovaný přímo na vynášený náklad. To umožní Ariane 6 nabízet větší škálu nových kosmických dopravních služeb, které dovolí komplexní přesuny mezi oběžnými drahami.

Stupeň Astris zjednoduší mise tím, že na sebe vezme některé z požadavků na pohonné systémy vynášeného nákladu nezbytné pro dopravu na finální oběžnou dráhu. To sníží břemeno ležící na výrobcích družic, kteří tak mohou pracovat s jednodušším návrhem.

Modulární architektura stupně Astris z něj činí univerzální stroj, který má navíc potenciál rozvíjet své kapacity. Konstrukce bude obsahovat již prověřenou rodinu nádrží pohonných hmot. Zvolený přístup umožní vyvinout specifické sestavy pro jednotlivé mise, což nabídne každému zákazníkovi řešení „šité na míru“.

Budoucí kosmické mise, zvláště ty pro telekomunikační aplikace pro kosmický průzkum, mohou využít Astris pro snížení rizika a celkových nákladů. Sonda ESA Hera, což je mise planetární obrany mající za cíl studovat asteroid Didymos, je první, která z této výhodu bude těžit.

„Horní stupeň ESA Astris je důležitým vývojovým prvkem zajišťujícím, že Ariane 6 bude moci obsluhovat nejširší možné spektrum stávajících a budoucích požadavků na služby kosmické dopravy. Je důležitým prvkem flexibilních služeb dopravy přímo v kosmickém prostoru, mezi něž patří logistika, servis na oběžné dráze a specifické průzkumné mise,“ komentuje ředitel kosmické dopravy v ESA Daniel Neuenschwander.

„Od počátku programu Ariane 6 byl nosič navrhovaný jako škálovatelný a obsahující inovace v celém svém operačním cyklu. Tento kontrakt oceňuje expertízu a inovační kapacitu naší základny v Brémách na poli horních stupňů nosných raket, zatímco naše týmy nedaleko Mnichova dnes vyvíjejí nový motor Berta. Spojení našich dovedností tento projekt dále posiluje roli Německa, kterou hraje v novém evropském nosiči Ariane 6,“ dodává ředitel ArianeGroup v Německu Pierre Godart.

Díky stupni Astris bude moci Ariane 6 nabídnout sdílené lety pro průzkumné mise do hlubokého vesmíru k destinacím jako jsou asteroidy, Měsíc nebo Mars. Koncept Astris tak objekty ve Sluneční soustavě učiní přístupnějšími pro širší paletu nákladů.

Blíže k Zemi pak Astris rozšíří schopnost Ariane 6 vypouštět vícero zařízení na samostatné oběžné dráhy během jediného startu.

Další z možností pak bude, že Ariane 6 umístí jeden vynášený náklad na přechodovou dráhu, následně se oddělí Astris od nosiče a vynese sekundární náklad na finální pozici na geostacionární dráze.

Motor Berta, což je pohonný systém střední velikosti pro Astris využívající skladovatelné pohonné látky, prochází vývojem a kvalifikačním programem v ArianeGroup v německém Ottobrunnu. Realizován je v rámci programu ESA FLPP (Future Launchers Preparatory Programme). Tento typ motoru lze spolehlivě zažehnout opakovaně, čímž se stává ideálním pro delší mise s vícero manévry nebo pro zajištění dopravních služeb na různé orbity.

Činnosti týkající se horního stupně Astris jsou realizovány v rámci programu ESA pro zlepšení konkurenceschopnosti rakety Ariane 6: Competitiveness Improvement Programme. Řeší potřeby budoucí kosmické dopravy a spolupracuje s průmyslem na vytváření řešení, která zajistí, že Evropa zůstane konkurenceschopná na globálním trhu.

Další informace jsou k dispozici na portálu Evropské kosmické agentury (ESA).

Rubriky