ESA je připravena zvyšovat konkurenceschopnost a udržitelnost evropského kosmického dopravního systému Vega po roce 2025. Stane se tak prostřednictvím kontraktu podepsaného s italskou firmou Avio.
Vega létá z evropského kosmodromu ve Francouzské Guayaně, přičemž vynáší menší družice na jednu či více oběžných drah při jednom startu. Kontrakt přitom posunuje Vegu dále a znamená začátek nové fáze příprav na nový nosič pojmenovaný Vega-E. Ten bude znamenat rozsáhlé využití stavebních prvků Vegy-C.
Cílem vývoje nosiče Vega-E je dále zvýšit konkurenceschopnost a výkon Vegy-C, která má premiéru plánovanou na rok 2022. Vzroste kapacita rakety jak z hlediska hmotnosti, tak objemu nákladu. Stejně tak se sníží celková cena služby i cena za vynášený kilogram nákladu.
Klíčem k dosažení těchto cílů je využití moderních technologií pro vývoj zcela nového horního stupně, který ponese nízkonákladový motor na kapalné pohonné látky.
„Kontrakt přibližuje Vegu o krok blíže tomu, aby ve svém srdci měla nový kyslíko-metanový motor M10. Ten zvýší její konkurenceschopnost, výkon a udržitelnost,“ vysvětluje ředitel kosmické dopravy v ESA Daniel Neuenschwander.
Vega-E bude mít tři stupně – na rozdíl od Vegy-C, která bude čtyřstupňová. Dva stupně budou odvozené právě z Vegy-C: první s motorem na tuhé pohonné látky P120C a druhý s motorem Zefiro-40. Nový třetí stupeň bude kryogenní, přičemž ponese motor na kapalný kyslík a metan.
„Horní stupeň Vegy-E nahradí třetí stupeň s motorem na pevná paliva Zefiro 9 a čtvrtý stupeň AVUM ze stávající konfigurace. To bude mít významný dopad na výkon rakety a cenu programu,“ vysvětluje manažer programů Vega v ESA Renato Lafranconi.
Horní stupeň Vegy-C zvýší flexibilitu misí díky novému motoru M10 s otevřeným cyklem a opakovanou možností restartu. Loni už prošla zkušebními zážehy jeho spalovací komora, která je vyrobena technologií 3D tisku. Tím byla zároveň kvalifikována tato pokročilá výrobní metoda.
„Omezení emisí a odpadu spojené s uvedením motoru M10 přináší další vylepšení udržitelnosti z hlediska životního prostředí, což je jedním z hybatelů budoucího vývoje Vegy,“ doplňuje manažerka přípravy rozvoje nosiče Vega v ESA Adriana Sirbiová.
Do přípravy nosného systému Vega-E je zapojený průmysl a univerzity z jedenácti zemí. Hlavní kontraktor, firma Avio, bude se svými partnery dále definovat systémy plus subsystémy rakety, stejně jako předběžný návrh startovací rampy Vegy-E a související infrastruktury na evropském kosmodromu ve Francouzské Guayaně.
Kontrakt v hodnotě 118,8 mil. eur byl podepsaný ve středisku ESA v italském Frascati ředitelem ESA pro kosmickou dopravu Danielem Neuenschwanderem a ředitelem firmy Avio Giuliem Ranzim.
Další informace jsou k dispozici na portálu Evropské kosmické agentury (ESA).