Středový stupeň rakety Ariane 6 dorazil na evropský kosmodrom

Sdílet:


Středový stupeň pro raketu ESA nové generace Ariane 6 dorazil z Evropy do Francouzské Guayany. To dovolí na evropském kosmodromu poprvé realizovat kombinované testy: jednotlivé komponenty Ariane 6 se zde na vypouštěcím komplexu poprvé setkávají.

„Je to úžasné mít Ariane 6 konečně na evropském kosmodromu. Jde o důležitý mezník a kulminaci intenzivních příprav ESA a jejích partnerů v Evropě plus na evropském kosmodromu. A také důležitý krok potvrzující, že Ariane 6 je připravena k letu,“ komentuje ředitel kosmické dopravy v ESA Daniel Neuenschwander.

Ariane 6 bude schopná realizovat mnoho typů misí na různé oběžné dráhy díky schopnosti opakovaného zážehu a modulárního návrhu. Použití dvou nebo čtyř pomocných motorů k dosažení požadovaného výkonu bude znamenat možnost regulace celkové kapacity rakety, což rozšíří a zajistí evropskou nezávislost při přístupu do vesmíru.

Středový stupeň Ariane 6 se skládá z dolního a horního stupně. Dolní je z továrny ArianeGroup v Les Mureaux (Francie), horní pak ze závodu ArianeGroup v německých Brémách. Společně budou použité na „kombinované“ testy, které ověří veškeré rozhraní a funkcionality mezi nosičem Ariane 6 a pozemním vybavením kosmodromu.

Po příjezdu do přístavu Pariacabo byly oba kontejnery dopraveny po silnici do montážní haly Ariane 6, která je součástí nově vybudovaného startovacího komplexu na evropském kosmodromu. Zde budou stupně vybalené a instalované na montážní linku k integraci. Vznikne tak středová část Ariane 6.

Od příjezdu až po zkušební zážeh na startovací rampě budou operační procedury probíhat prakticky tak, jako při skutečné předletové kampani Ariane 6.

Nejprve bude středový stupeň Ariane 6 horizontálně integrovaný. Pak bude následovat jeho doprava na vypouštěcí rampu a vztyčení do vertikální polohy uvnitř mobilní obslužné věže. Toto představuje zásadní rozdíl ve srovnání se stávající předletovou kampaní Ariane 5.

Mobilní věž má pohyblivé platformy, takže technici mají během celé integrace přestup k celému nosiči.

Pak budou ke středové části připojené čtyři makety pomocných motorů na tuhé pohonné látky. Mají stejnou hmotnost a rozměry jako skutečné pomocné motory, přičemž umožní personálu nacvičit procedury a otestovat vybavení.

Dalším krokem bude zážeh motoru Vulcain 2.1 dolního stupně Ariane 6 na rampě, která byla zároveň postavena jako zkušební stav. Motor Vulcain 2.1 bude zažehnutý několikrát, nicméně během těchto testů se Ariane 6 nevznese.

Stejně tak bude testován letový software a plnění plus vyprazdňování nádrží. Jde o kritické procedury při zajištění bezpečné startovací procedury: ať už proběhne nominálně, nebo bude přerušena.

Zatímco některé prvky na startovací rampě jsou zatím nedokončené, riskantní a komplexní testy pozemních systémů už byly provedeny a nový vypouštěcí komplex pro Ariane 6 prošel v loňském roce inaugurací.

Souběžně je další kompletní horní stupeň Ariane 6 připravovaný na zkušební zážehy v německém letecko-kosmickém středisku DLR v Lampoldshausenu. Tyto testy uvnitř speciálního zařízení budou napodobovat podmínky ve vesmíru a ověřovat inovativní systémy, které rozšiřují využitelnost Ariane 6.

Další testy probíhají v technickém středisku ESA v ESTECu (European Space Research and Technology Centre) v Nizozemsku. Mezi ně patří zkoušky oddělování dolního a horního stupně.

Další informace jsou k dispozici na portálu Evropské kosmické agentury (ESA).

Rubriky